"Azt kell, hogy mondjam, nagyon szerencsések vagyunk" – beszámoló a harmadik Erasmus-évünkről

Beszámoló a 2024/2025. tanévben megvalósuló Erasmus+ mobilitásokról és az iskola nemzetközi életéről

Akkreditációnk harmadik évében tovább bővült iskolánk nemzetközi tanulmányi lehetőségeinek sora. A tavalyi sikeren felbuzdulva tovább áproltuk megteremtett hagyományunkat és együttműködésünket a Colegio Calasancio Hispalense sevillai piarista iskolával ahová novemberben 12 fő diák utazhatott ki a 10-12. évfolyamokból. Sevillában a társadalmi felelősségvállalás lehetőségeit kutatták a diákok a külvárosi piarista iskola diákjainak segítségével és az iskola vallási, kulturális hagyományainak megismerésével. A sevillaiak fogadása Budapesten március 28-tól április 6-ig tartott. Az iskolánkba látogatók óralátogatásokon, dunai hajózások alkalmával, visegrádi hegymászás által mélyedhettek el a főváros és a Duna természeti kapcsolatának kutatásában. Szintén korábban megkezdett együttműködésünket erősítettük a szicíliai Liceo Scientifico Aci Bonaccorsi iskolával, ide 6 diákunk utazott ki május 1. és 6. között. A mobilitás témája a diákdemokrácia és a demokratikus szervezeti működések erősítése volt. Az olasz iskola diákjaival a tanulók közös workshopon vehettek részt, amit egy helyi civil szervezet szervezett. Emellett persze jutott idő az Etna megmászásának megkezdésére – viharba keveredtek a hegymászók -  és a napfürdőzésre is. Büszkék vagyunk osztrák kapcsolataink felevenítésére: Újra a bécsi Piaristengymnasium látta vendégül Dr. Sáfár Éva tanárnő németes különítményét április végén és tanulócsoportot küldhettünk május 22-28. között Unterwaltersdorfba, a szaléziak Don-Bosco-Gymnasium nevű iskolájába. A kiutazások témája az iskolák vallási szerepvállalása és az iskolai pályaorientáció, tanulószervezeti működés lehetőségei.

 

Időpont

Kód

Résztvevő(k)

Helyszín

Tématerület

Utazási mód

2024.11.15-22.

30116-MOBGRP-0001 – csoportos diákmobilitás

Bátai Soma, Zlinszky Csanád, Erdei Márton, Salamin Zsigmond, Füsi-Benedek Simon, Deák Sebestyén, Kaján Márton, Tamás Benedek, Szekeres Péter, Bóné Dániel, Szabó Dániel György, Kovács Antal + Csanády Dávid, Szőke Máté

Sevilla (ES) // Colegio Calasancio Hispalense

társadalmi felelősség-

vállalás, teremtés-védelem

repülő

2025.01.30-02-02-

PV1 – előkészítő látogatás

Szőke Máté

Unterwaltersdorf (AT) // Don-Bosco-Gymnasium

 

vonat

2025.04.27-28.

30116-MOBGRP-85625 – csoportos diákmobilitás

Patkó Illés, Lackó Máté, Bundovics Milán, Zlinszky Ferdinánd Miklós, Láng Zsombor József, Pollnár Márk Zsolt, Tóth Tibor György + Dr. Sáfár Éva

Bécs (AT) – Piaristengymnsaium B8G

iskolai piarista hagyományok, tanulási terek és módszerek, pályaorientáció

vonat

2025.05.01-06.

30116-MOBGRP-107216 – csoportos diákmobilitás

Branczik Balázs, Berecz Barnabás, Horváth Bernát, Sztankóczy Sámuel Zoltán, Kovács Keve, Szabó Lukács Iván + Simon Eszter

Aci Bonaccorsi (IT) // Liceo Scientifico Sci Bonaccorsi

diáksajtó és diákdemokrácia

repülő

2025.05.22-28.

30116-MOBGRP-30116 – csoportos diákmobilitás

Makó Ambrus, Gauland Kristóf Csaba, Zsuffa Zsombor, Tamási Ádám, Király János, Meskó Hunor + Balogh Veronika Laura

Unterwaltersdorf (AT) // Don-Bosco-Gymnasium

nemzetközi kapcsolatépítés, pályaorientáció, vallásos nevelés

vonat

Szeptember végén 3 francia tanuló érkezett hozzánk breton partnerintézményünkből, a Lycée Saint Sébastien-ből: Jean, Sébastien és Antoine. Ők egészen az őszi szünetig, november 2-ig fogadócsaládjaiknál és iskolánk kötelékében maradtak. Köszönjük a Kovács-, a Tamási-, a Sütő- és a Bercsi-családnak a fiúk befogadását. Karácsony előtt a Calasancius Training Programm és a Cserkészszövetség közvetítésével iskolánkba érkezett magyarul tanulni és a kultúrával ismerkedni Gombert Ottó tanuló Brazíliából. Ottó magyar őseire való tekintettel szeretett volna iskolánkban tanulni és mind a tanórákon, mind a Szabó-Lindner-családban is megállta a helyét. Köszönjük az ő befogadását is. 

A beérkező kiváló pályázatok nagy száma miatt úgy döntött az iskolavezetés, hogy hosszú tanulói mobilitásra idén nem három, hanem négy tanuló is lehetőséget nyerhet. Így csökkent átmenetileg a 11.a osztály létszáma a második félévben négy fővel: Wirth Ábel és Mátéffy Dénes tanulók együtt nyertek lehetőséget franciaországi kiutazásra, Major Ádám Dániel régi ismerőseinkhez, a németországi CJD Königswinter középiskolába utazhatott ki, míg Osztroluczky Márton révén a sevillai piarista iskolával folytatott együttműködésünk bővül új mobilitásformával, egy május végéig tartó hosszú tanulói mobilitással.

Időpont

Kód

Résztvevő

Helyszín

Tématerület

Utazási mód

2025.02.03-04.25.

30116-MOB-0001

Wirth Ábel

Landerneau (FR) // Lycée Saint Sébastien

kulcs- és interperszonális kompetenciák, demokratikus attitűd, nyelvtanulás

repülő, vonat

2025.02.03-04.25.

30116-MOB-0002

Mátéffy Dénes

2025.03.10-05.09.

30116-MOB-0004

Major Ádám

Königswinter (DE) // CJD Christophorusschule Köngiswinter

vonat

2025.04.07-05.31.

30116-MOB-0006

Osztroluczky Márton

Sevilla (ES) // Colegio Calasancio Hispalense

repülő

2025.02.02-03.

30116-MOB-0003

Horváth Bálint Pál

Landerneau (FR) // Lycée Saint Sébastien

kísérés

repülő, vonat

2025.04.24-25.

30116-MOB-0007

Csanády Dávid

2025.03.10-11.

30116-MOB-0005

Dr. Mjazovszky Ákos

Königswinter (DE) // CJD Christophorusschule Köngiswinter

vonat

2025.04.06-07.

30116-MOB-0008

Vaszkun-Vastag Réka

Sevilla (ES) // Colegio Calasancio Hispalense

repülő

This year, in the spirit of internationalisation, we would like to thank in English our dear Erasmus coordinator colleague María Castellanos from Seville, and send our greetings to the headmasters of the Colegio Calasancio Hispalense, Manuel Gómez Urbano and Jorge Portela de Pedro. Thank you to Principal Philipp Krischke and Daniel Maček for their kind guiding in Vienna, and to Principal Beatrix Dillmann and Pater Michal Klučka for their hospitality in Unterwaltersdorf. We are also grateful to our Sicilian coordinator colleague, Dionisia Cariolo and to Principal Tarcisio Maugeri, and look forward to meeting them in person. Assistent headmistress Nadine Bergot and her kind accompanying teacher colleagues are old friends of ours, we thank them for their work together this year and we look forward to welcoming them from Landerneau to Budapest. Thanks also to the enthusiastic work of our new German Erasmus coordinator and teacher colleague, Christiane Peisker. Thank you for our entire third Erasmus year!

Fontos említést tenni a hosszabb beszámolóban kifejtésre kerülő indiai diákcsere-kapcsolatról is, melynek keretében 8 diákunk utazhatott ki Mumbaiba november végén három magyar iskola és az indiai St. Xaviel College összefogásában. Köszönjük az Erasmus+ programnak, hogy az akkreditációnk támogatásával valósíthattuk meg az indiai vendégek és a magyar résztvevők közös ünnepi vacsoráját az iskolában, az elkészítésért Turi Gellért SP tanár úré az érdem.

Nyáron előreláthatólag 7 kollégánk fog Erasmus+ tanártovábbképzésben részt venni az Europass Teacher Academy ír, spanyol, olasz partnercégei jóvoltából, ők a következők:

Időpont

Kód

Résztvevő

Helyszín

Tématerület

Utazási mód

2025.07.07-12.

30116-MOB-0015

György Gizella

Firenze (IT)

English for School Administration and Non-Teaching Staff

vonat

2025.08.04-09.

30116-MOB-0010

Dr. Sáfár Éva

Firenze (IT)

Spanish Language Course (Elementary Level)

repülő

2025.07.28-08.02.

30116-MOB-0011

Bottka Benedek

San Cristóbal de La Laguna (ES)

Understanding and Supporting Students With ASD and ADHD

repülő

2025.08.11-16-

30116-MOB-0013

Posta István

Dublin (IE)

Classroom Debates: Turn Them Into an Effective Teaching Tool

repülő

2025.07.28-08.02.

30116-MOB-0003

Pápai János

Dublin (IE)

English Language Course (Intermediate Level)

repülő

2025.07.28-08.02.

30116-MOB-0007

Csanády Dávid

San Cristóbal de La Laguna (ES)

Spanish Language Course (Elementary Level)

repülő

2025.08.04-09.

30116-MOB-0005

Jónás-Meszleny Anna

Dublin (IE)

Podcast and Streaming as Educational Tools

repülő

Disszeminációs alkalmak keretében volt lehetősége továbbadni tapasztalatait és felbátorítani az érdeklődőket a hosszú mobilitásra kiutazó négy résztvevőnek 2025.06.16-án, a DÖK-nap keretében a Sapientia Auditorium Maximumában, ugyanígy lelkesítő előadást és workshopot tartott több sevillai résztvevőnk a tavaszi teremtésvédelmi témanap keretében. Köszönjük a szervezést és az előadásokat, várjuk a további kedvcsináló alkalmakat és a beszámolókat, amik közül az elmúlt évek legjobbjait az alábbiakban publikáljuk.

 Szőke Máté

intézményi Erasmus-koordinátor

 

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Beszámoló Erasmus+ csoportos diákmobilitásról

Colegio Calasancio Hispalense, Sevilla (ES)

2024. november 15-22.

Deák Sebestyén

Az iskolánkban a részletes motivációslevéllel kellett pályázni az Erasmus+ programra, teljesíteni a megadott tanulmányi átlagra vonatkozó feltételeket. Aztán egy nyitó megbeszélésen tisztáztuk a kialakult csoporttal a kiutazás céljait az igazgató úrral, kísérőtanárokkal és megbeszéltük, ki milyen feladatot vállal a kint tartózkodásra, én ezen beszámoló megírását vállaltam, amihez később igyekeztem külföldön minél részletesebb jegyzeteket és képeket készíteni. Egy rövid angol nyelvű bemutatkozást is kellett írnunk a fogadócsaládoknak. Otthoni körülmények között elkezdtem ismerkedni a spanyol nyelv alapjaival, pár alapszót, kifejezést sikerült elsajátítanom a kiutazás előtt, de szinte kizárólag angolul kommunikáltam.

A beszédkészségemet, kommunikálást az angol nyelven a mindennapi szituációkban terveztem fejleszteni. A pályázatomban is írtam, hogyan viszonyulok a környezetvédelemhez, a természethez, és hogy az iskolánk mekkora figyelmet fordít a fenntarthatóságra iskolai kereteken belül. Ezért kíváncsi voltam, egy külföldi iskola hogyan hozza közelebb a diákokhoz ezt a témát, akár nekünk fognak-e tartani valamilyen bemutatót az ottani helyzetről. A közlekedés a városban nagyon érdekelt, milyen a tömegközlekedés, valamint az életkörülményei a spanyol embereknek Sevillában. A lehetőséget egy másik nagy európai ország társadalmába betekintésre, iskolarendszerének megismerésére nagyon érdekesnek és hasznosnak találtam.

Mivel több napon keresztül nagyon fontos volt a külföldi környezetben, hogy a mindennapi szituációkban megértessem magam az angol nyelv használatával kötetlenebb környezetben, ez egyre jobban ment, nagyon felélénkítette a nyelvtudásomat. A fogadócsaládom apukájával is beszélgettem párszor, nagyon jó volt hallani tőle a spanyol kultúráról, összehasonlítottuk, milyen hatása volt a török, muszlim hódításoknak a két országban, ezt meg is figyelhettem a belvárosban az építészet terén, hogy Spanyolországban ez milyen volt. A kinti politikai helyzetről is mesélt kicsit, arról is, hogy figyelemmel kíséri Magyarország viszonyát és lépéseit az Európai Unióval kapcsolatban, hogy látja a helyzetünket. Az iskolarendszerről kiderült, hogy régen olyan volt, mint itthon, de a jelenlegiről is sokat hallhattam a cserediákomtól és közelről megvizsgálhattam az iskolában. Érdekes volt, hogy az iskola szinte csak egy külvárosi, meglehetősen elszigetelt részről gyűjti a diákokat, de onnan nagyon sokat, mindenki közel lakik egymáshoz és 10-20 percre az iskolától. Ezért sok estét töltöttünk a parkokban, valaki lakásánál. És a spanyolok ki is használják ezt, úgy ismertük meg őket, hogy szabadidejükben összejárnak valahova és együtt töltik a délutánokat. Az iskolában több helyen is észrevettem szelektív kukákat, de például az iskolaudvaron csak vegyes volt, és a diákok így sajnos egybe dobták az uzsonnából megmaradt hulladékokat. Az utcák tiszták voltak mindenhol.

Hogy tanuljak valamit az utazás témájában, úgy gondolom, megvalósult, még ha nem is csak iskolai keretek között kötött, akár frontális formában, mint ahogy azt előre elképzeltem. Épp a kiutazásunk napjaiban volt a legfrissebb és az egyik legfontosabb (ha nem a legfontosabb) téma a spanyolok számára főleg andalúziai területeken kicsivel korábban történ nagy árvízhullámok pusztításai okozta katasztrófahelyzetek megoldásának kérdése, figyelemmel kísérése. Nekem is sokat mesélt a család arról, hogy próbálja meg Spanyolország megmenteni az élelem és otthon nélkül maradt embereket. Az iskolarendszert nagyon jól meg tudtuk figyelni, nagyon tetszett, hogy ez a piarista iskola óvodás kortól az „érettségiig” kíséri a diákokat, ami elmondásuk alapján is, egy nagyon szoros kötődést eredményez, mind az intézménnyel, mind azok tagjaival is. Sajnos fenntarthatósági témában nem volt lehetőségünk szervezett programon részt venni. Azt viszont megfigyeltem, hogy a város központibb részei nagyon jól felszereltek, a tömegközlekedés megbízható, a külvárosból mindig metróval jártunk be, így a helyközi közlekedés környezetkímélő volt, de a mi kisvárosunkon belül is mindenkinek autóba kellett ülnie, ez viszont jelentős környezetszennyezéssel járt szerintem. Viszont a többi magyar elbeszélései alapján, a befogadó diákok otthonai széles spektrumon mozogtak, én nagyon rendes családnál voltam, de volt, akinek nem tudtak biztosítani egy kellően privát szobát. Ezek a diákok mégis egy iskolába járnak és egy összetartó közösség tagjai feltűnőbb gond nélkül.

A meglepő az volt, hogy a célkitűzések nem pont olyan formában, de nagyon jó, személyesebb élményszerzés keretében valósultak meg beszélgetések közben. Kiderült, hogy a fogadócsaládom anyukája rászorulóknak szervez támogatást, vannak szervezetek Spanyolországban, akik ezzel komolyan foglalkoznak. És utólag úgy érzem, megérte bátran kérdezni a családomtól, nagyon sokat meséltek, pedig nem is gondoltam, hogy ilyen jól fog elsülni a pályázati témában való tájékozódás.

Beszédkészségem angol nyelven sokat fejlődött. A fogadócsaládom természetes és jó példát állított elém a vendéglátás terén, ebből inspirálódva mindent megteszek, hogy én is hasonló nyitottsággal és tisztelettel fogadjam a vendégeket. Megtanultam, hogy a jó baráti közeg nagyon fontos, és érdemes figyelemmel lenni emberi kapcsolatainkra, az őszinteségre. Barátaimnak, akik akár már voltak másik Erasmus úton, sokat meséltem, megosztottuk egymással az élményeket. Családomnak, barátoknak, rokonoknak is sokat meséltem.

Az angol nyelvtanulásomhoz pozitívan hozzájárult a külföldi szituációkban az intenzív nyelvhasználatra való kényszeredettség. A kinti tanórákon egészen új tanulási formákkal ismerkedtünk meg, ahhoz hasonlóan van pár óránk itthon is, ahol gyakran csoportmunkában dolgozunk, de lehetne több itthon is, így elhatároztam, hogy javasolni fogom tanáraimnak a változatosabb tanulási formákat. A motivációmon is formáltak a kinti élmények, összehasonlítva az ottani diákságot, és az itthoni osztályközösségem tanuláshoz való hozzáállását és az iskola által biztosított lehetőségek és magas színvonalát, azt kell mondjam, hogy nagyon szerencsések vagyunk, sokkal jobban megbecsülöm ezen adottságokat és jobb lélekkel végzem a feladataimat az iskolában.

November 15. péntek

Kora hajnalban találkoztunk Ferihegyen, Spanyolországban már vártak minket az iskola angoltanárai, a másik Erasmusos csoport koordinátora. Bevittek minket autóval az iskolába, ott találkoztunk a cserediákjainkkal egy reggeli keretében, ismerkedtünk. Aztán máris egy iskolatúra következett, meglátogattunk több tanórát is, több tanár is bemutatkozott. Egy színvonalas flamenkóelőadást is megnéztünk a diákok előadásában, majd közösen ebédeltünk az iskolában, aztán hazamentünk, megismerkedtünk a családdal, elfoglaltuk a szállásainkat. Az estét az egyik spanyol diáknál töltöttük, majd mindenki hazasétált.

 November 16. szombat

Sokáig aludhattunk, délelőtt és délután szabad program volt, én megnéztem az iskolában egy kézimeccset, ahol a cserediákom testvére játszott, közben beszélgettem az apukával, aztán a családdal ebédeltem, délután megnéztük az egyik diák focimeccsét, majd bemetróztunk a városközpontba vacsorázni, várost néztünk, aztán hazajöttünk.

 November 17. vasárnap

Ezen a napon is szabadprogramok voltak, én misére mentem a helyi templomba a családdal, ebédeltünk, aztán bementünk a városközpontba, nézelődtünk, megnéztünk egy érdekes zenés, állványos szobrokat cipelő körmenetet, a Passo-t, ami úgy éreztem, nagyon sokat jelentet a helyieknek és város szerte mindenhol járták az emberek a körmenetet. (Még pár nappal korábban, egyik este abban a városközponttól távoli részben is, ahol az iskola volt, embereket láttunk 20-as csoportban, ahogy közösen cipelnek a hátukon egy kövekkel megrakott nagy faállványzatot. Gyakoroltak a körmenetre, mert ott is ők vitték a súlyos szobrokat.) Aztán visszamentünk Montequinto-ba, ahol közösen vacsoráztunk.

 

November 18. hétfő

Az első nap volt az iskolában, egy óvodás programmal kezdtünk, ahol közösen énekeltünk és segítettünk nekik gyurmából megformálni Kalazanci Szent Józsefet. Aztán spanyol, angol, és kémia órán vettünk részt, köztük egy szünettel. (Egy nagy szünet van az órák felénél, köztünk nincs.) A városközpontban ebédeltünk, megnéztük a híres, több eltérő korból és kultúrából származó épületeket magába foglaló Alcazart, aztán hazamentünk vacsorázni.

 November 19. kedd

Reggel egy tesiórán fociztunk az iskolában, majd a városközpontból elbuszoztunk az Andalúz Parlamenthez, visszafelé átsétáltunk a városon, megnéztünk pár templomot, egy étteremben ebédeltünk. Aztán elvezettek minket egy eldugottabb helyre az Alcazar falán, ahonann jó rálátás volt a városra, majd hazamentünk.

 November 20. szerda

Először iskolába mentünk, ahol énekórán közösen énekeltünk, részt vettünk egy interaktív spanyol órán, ahol a spanyol diákok angolul tanítottak meg nekünk dolgokat híres spanyol írókról és aztán kahoottal versenyeztünk az ott szerzett tudásunk alapján, majd tesi órán vettünk részt. Délután a magyar csoport kimetrózott a távolabbi Italicába, ahol római kori fürdőközpont és egy amfiteátrum is van, több császár szülőfaluja volt. Este a spanyol diákokkal közösen vacsoráztunk.

 November 21. csütörtök

Reggel az iskolában óvodásokat felzárkóztató foglalkozásban segítettünk, majd részt vettünk egy közös szentmisén. Közösen churrosoztunk uzsonnára. Kémiaórán a cserediákunkkal dolgoztunk receptek alapján. A nagyszünetben lementünk az iskolaudvarra, elköszöntünk a többi spanyol diáktól, elkezdték nekünk megtanítani a flamenco táncot. Aztán bementünk a városközpontba, és megnéztük a világ egyik legnagyobb gótikus katedrálisát, feljutottunk a toronyba is, ahonnan az egész környéket be lehetett látni. Hazamentünk ebédelni, majd elvittek minket minigolfozni a városközpontba, utána visszametróztunk, közösen töltöttük az estét, vacsoráztunk, hazamentünk.

 November 22. péntek

7 óra körül elindultunk a reptérre, kijött a legtöbb spanyol cserediák és pár szülő. Elbúcsúztunk, becsekkoltunk, sajnos sokat kellet várni, a gép késett a magyarországi időjárási viszonyok miatt. De sikeresen visszaértünk Magyarországra, a 20 °C-os, napos Sevillából az 1 °C-os Budapestre, a hóba. Elköszöntünk egymástól, és mindenki vidáman, sok tapasztalattal hazatért.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Beszámoló Erasmus+ egyéni, hosszú diákmobilitásról

 Szabó Lukács Iván, Piarista Gimnázium, Budapest

Mobilitási azonosító: 41400-MOB-0007

Projektkód: 2023-1-HU01-KA121-SCH-000141400

2024. április 02 – 2024. június 03-ig Monforte de Lemosban tanultam Erasmus ösztöndíj keretében. A helyi Piarista iskolába jártam, amit spanyolul Real Colegio Escolapios de Monforte-nak hívnak. Monforte de Lemos körülbelül húszezer fős városa Galíciában található, ami Spanyolország északnyugati része.

A projekt számomra a pályázat megírásával kezdődött, amikor egy motivációs levélben kifejtettem indíttatásaim, céljaim és meglátásaim a külföldi tanulmányúttal kapcsolatban. Az Elbíráló Bizottság ezek mellett tanáraim, osztályfőnököm jellemzését is megtekintettek. A pályázat szempontjából fontos volt nekem, hogy kiutazásom esetén jobban megismerhessem a világot, életvitelszerűen találkozhassam egy nagyon hasonló, európai, de mégis történelmileg és kulturálisan azért eltérő nép hétköznapjaival. A spanyol nyelv mindig is közel állt a szívemhez, így kiemelt célom volt annak anyanyelvi környezetben való használata. Külön szempont volt az egyes tantárgyak, kiemelten a történelem, más ország szemszögéből való tanulása, hiszen így egy sokkal komplexebb tudás birtokába juthatok.

A kinti tartózkodásra készülve elsősorban sokat gyakoroltam a nyelvet, hiszen ekkor még csak egy éve tanultam spanyolul, a nyelvtudás pedig a sikeres mobilitás alapja, a tanulmányok hatékony elvégzésétől az emberi kapcsolatok kialakításáig mindenhol döntő szereppel bír. A nyelven kívül igyekeztem, hogy a spanyol történelemről és kultúráról is legyen legalább egy alapszintű előismeretem, hogy a mobilitás alatt így gördülékenyen ismerhessem meg teljes egészében az élő spanyol kultúrát. A magyarországi tanáraimmal egyeztetve meghatároztuk, hogy mivel kell majd foglalkozzam, milyen teendőim lesznek a hazai tanulmányaimmal kapcsolatban a mobilitás alatt is.  Családommal, barátaimmal kialakítottam olyan kommunikációs csatornákat, melyek a mobilitás alatt is rendelkezésünkre állnak, hogy a külföldi tartózkodásom idején is gond nélkül tarthassam velük a kapcsolatot. 

A mobilitás alatt egy spanyol családnál laktam, ami azért volt nagyon előnyös, mert így behatóan megismerhettem a spanyol kultúrát, része lehettem a mindennapi életüknek és egész nap találkozhattam a nyelvvel. A három tagú, egygyermekes családdal már a kiutazás előtt felvettem a kapcsolatot, hiszen fontosnak tartottam, hogy már előre, minél jobban megismerhessem őket: bemutatkozólevelet írtam nekik és Hugóval, a velem körülbelül egyidős fiúval hónapokon keresztül álltam kapcsolatban Instagramon. A fiú az osztálytársam volt, ami azért volt jó, mert megkönnyítette az osztályba való beilleszkedést és az órákon való részvételt is. A családból Hugo kifejezetten jól beszél angolul, míg Pury, az édesanya csak egy nagyon keveset és José, az édesapa, semennyit. Ez a szituáció azért volt nagyon kedvező, mert így a mobilitás elején, ha valami nem ment spanyolul, akkor angolul is meg tudtam értetni magam, és így szépen fokozatosan állhattam át a spanyolra. A lakás a város központjában helyezkedett el, közel az iskolához, ami szintén nagyon jó volt, valamint, mivel külön szobát is tudtak biztosítani nekem, garantálva volt a személyes terem megléte is. A családba teljesen be tudtam illeszkedni, teljes mértékben részt vettem a mindennapi életükben. Délutánonként és hétvégenként mindig csináltunk valami programot, társasjátékoztunk, videójátékoztunk, filmet néztünk, vagy csak elmentünk bevásárolni. Joséval, az édesapával, mindig elmentünk megnézni az érdekes focimeccseket egy étterembe. Hétvégenként ezentúl általában el is mentünk valahova, végigjártuk Galiciát, sok várost, múzeumot, nevezetességet megnéztünk.

Spanyolországban hazánktól eltérő az oktatási rendszer. Az én iskolám esetében a diákok 3 évestől 16 éves korig, tízedikig járnak ebbe az intézménybe, és utána, aki érettségizni akar, annak felvételt kell nyernie egy másik iskolába, ahol az utolsó két évét végezheti el. A tanulók már viszonylag korán, kilenc-tízedikben választhatnak, hogy reál vagy humán tantárgyakat vesznek fel. Egy évfolyamban két osztály van. Az órákon az A és a B osztály külön, illetve bizonyos tárgyak esetén vegyesen van jelen. Az oktatás háromnegyed kilenctől fél háromig tart. Az órák 50 percesek, a szünetek is hazánkétól eltérő rendszerben működnek, nincs minden óra közt, azonban amikor van, az jelentősen hosszabb. Ez jellemzően két óránként következik be. A 0. óra műfaját Spanyolországban nem ismerik. Az osztályzás és az értékelés is eltér a Magyarországon megszokottól. A diákokat egy 0-tól 10-ig terjedő skálán értékelik. A diákok leginkább dolgozatokat írnak, a szóbeli felelet általában kevésbé jellemző, de sok a leosztályzott órai egyéni vagy csoportos munka. A tanár-diák viszony nagyon közvetlen, tegeződnek, keresztnevükön szólítják egymást, még a tanárokat is. Az egyes tantárgyak oktatása is eltérő lehet az itthon megszokottól, például a hittanórán leginkább erkölcsi kérdéseket vitatnak meg, bibliai magyarázatokkal, de komolyabb teológiai tartalom nélkül, míg filozófia órán is sokszor erkölcsi vagy jelenleg aktuális kérdésekről van szó filozófusok vagy filozófia helyett. 

Az iskolai órákon való részvétel mellett mindenképpen szerettem volna délutáni tevékenységeket is, hogy így más közösségeket, embereket is megismerhessek. Az iskola után tehát jártam egy helyi labdarúgóklub edzéseire, külön angolórára és az iskola Kalazancius Mozgalmának gyűléseire. Ott a Kalazancius Mozgalom gyűlései egészen máshogy zajlanak, mint itthon, például azokat tanárok és nem öregdiákok vezetik és sokkal kötetlenebb. 

Összességében a Spanyolországban eltöltött két hónap és az egész Erasmus egy remek élmény volt, a kiutazás előtt lefektetett céljaimat alapvetően sikerült elérni, tanulmányaimban jól teljesítettem, az idegen nyelvek tanulásában is előre léptem, mind a befogadócsaládba, mind az osztályközösségbe beilleszkedtem. A spanyol kultúrát megismertem, a spanyol hétköznapok része lehettem, számtalan tapasztalatot szereztem. Az iskolában és egyéb közösségekben számtalan embert ismertem meg, sokakkal alakítottam ki jó kapcsolatot. Saját kultúrámat és országomat is sikeresen képviseltem, elkészítettem a család számára néhányat a nemzeti ételeinkből, tartottam ismeretterjesztő előadást Magyarországról és a mindennapi élet során is büszkén képviseltem hazánk értékeit és a magyar habitust.

Aktuális hírek


Minden jog fenntartva ©

Design by alphapro.hu

Adatkezelési tájékoztató Impresszum