Piaristák az Űrben

Hétfő reggel 7:00-kor csörgött az ébresztőm. Általában ilyenkor szoktam elindulni az első órámra, azonban ez a nap más izgalmakat tartogatott számomra. És nem csak számomra. A csapat, akikkel már fél éve közösen dolgoztunk, terveztünk, készültünk, lassan ők is elindultak a találkozási ponthoz, hogy utána együtt mehessünk le a Balatonra, felküldeni a ballont. Az összes felszerelésről, szerszámokról, kiegészítőkről már napokkal az indulás előtt listát írtam, hogy biztosan mindent elvigyünk, amire szükségünk lehet, egyszóval hétfőn reggel csak az előre összekészített ládákat kellett bepakolni az autóba és azonnal indulhattunk is. A kocsi szerencsére elég nagy volt, az összes felszerelés és mi is bőven befértünk. Odafele négyen utaztunk a kisbuszban: Illyés András, Tomka Benedek, apukám a volánnál és én.

Az első úticél Balatonakarattya volt, ahol Dessewffy Domonkos várt minket további munkaeszközökkel. Már az úton elkezdtük a dobozba tenni a hiányzó alkatrészeket és beleragasztani a mozgó elemeket. Mire elérkeztünk Tihanyba – a felbocsájtás helyszínére –, elkészültünk a munkával. A tihanyi Belső-tó mellett találtunk megfelelő helyszínt a felküldéshez. A műszeres rendszer és a GPS-ek utolsó tesztelése, valamint a kamera elindítása után, leragasztottuk a doboz tetejét. Ezzel elkészültünk a berendezés üzembe helyezésével.

Kihasználva a napos időt, sietve megtöltöttük héliummal a ballont, így délután egy órakkor elérkezett a régóta várt pillanat: közösen felbocsájthattuk a meteorológiai ballont. Elég nagy sebességgel emelkedett, így hamarosan szemünk elől veszítettük. Igyekeztünk a visszapakolással, hogy visszaérve Balatonakarattyára, még legyen időnk elfogyasztani a minket váró finom ebédet, és egy gyors csobbanásra is sor kerülhessen a Balatonban. Itt csatlakozott hozzánk Fehér Balázs, így teljes lett a csapatlétszám.

A kiadós ebéd és a rövid frissítő fürdő után elindultunk az előre kiszámított becsapódási hely felé. Igyekeznünk kellett, hiszen még 100 kilométeres út állt előttünk. A terv szerint a ballon lassan elérte a maximális magasságot, ahonnan már zuhanásban tér vissza a földre. Menet közben folyamatosan vártuk, hogy a visszatérő egység bekerüljön a GSM hálózat hatósugarába és megkapjuk az első GPS pozíciókat. Az első SMS megérkezése után nagyon megkönnyebbültünk, hiszen a szerkezet megtalálása ezek nélkül a koordináták nélkül szinte lehetetlen lett volna. Ezután már volt pontos úticél: Szekszárd mellett, a Dunától nagyjából 4 kilométerre keletre érkezett vissza a berendezés. A becsapódás egy búzamező szélén, az autópályától körülbelül 30 méterre történt.

A három és fél órás repülés alatt a ballon légvonalban 102 kilométert tett meg, és 24 kilométer magasra emelkedett fel. Ez valamivel kevesebb, mint a várt magasság, ami valószínűleg abból adódik, hogy a kelleténél több héliumot töltöttük a ballonba és ezért korábban durrant ki. A 210 percnyi videóanyag egy részét a hazafele úton meg is néztük, már ekkor meglepődtünk, mekkora szerencsénk volt. A felvétel a vártnál jobb minőségű lett, mind színgazdagságban, mind pedig élességben. A felküldést követő napokban kiértékeltük az adatokat. Rögtön találtunk hibákat, amik a páratartalommérő és főleg az egyik GPS-modul meghibásodása miatt léptek fel. A koordinátákat sem innen kaptuk, hanem a biztonságból beépített GPS-től. A többi adat (CH4 és CO koncentráció, légnyomás, hőmérséklet) mind normális értékeket mutatott, egyszóval a mérés sikeresnek bizonyult.

A nap során készített felvételekből, és a szerkezetben elhelyezett kamera képsoraiból összevágott videó.

További információ a FB-on: https://www.facebook.com/piaristakazurben

Cseh Domonkos 2018a

Aktuális hírek

Események

március
29
péntek

Tavaszi szünet

31
vasárnap

Húsvétvasárnap

KM napja

április
01
hétfő

Tavaszi szünet

02
kedd

Tavaszi szünet

Minden jog fenntartva © 2024

Design by alphapro.hu

Adatkezelési tájékoztató Impresszum